Spel review: 30 seconds Everyday Life

Bijgewerkt op: 20 jun. 2022

Gezellig met z’n allen samen een feestje vieren, dat is en blijft mijn ding. Ok, hoeft niet de hele tijd. Die kids vinden het namelijk ook erg gezellig om zonder ouders iets te doen (en laten we eerlijk zijn, omgekeerd ook). Maar samen een spel doen, dat vinden de meeste toch stiekem best leuk! Helemaal als het een grappig en competitief spel is!

Spel voor de feestdagen

Of ik ook voor Kerst of oudjaar zo’n speciaal spel, net als het pakjesavondspel, heb gemaakt. Deze vraag krijg ik best vaak. Zo’n spel heb ik niet, omdat er al leuke spellen zijn die je met een grote groep, jong en oud, kan spelen! Vier jij kerst of oudjaar net als ons met vrienden en hun kids? Dan is het spel 30 secondes Everyday Life, wat wij mochten testen, een aanrader!

Spel review: 30 seconds Everyday Life

Simpele spelregels

Het spel 30 seconds is echt heel simpel: al eerste maak je teams (het leukste is jong en oud gemixt). Daarna gooit een teamlid van het eerste team de dobbelsteen. Je verzet je pion het aantal stappen wat je team gooit. Nu pak je een kaartje. Sta je op paars dan gaat het om de woorden op de paarse kant, sta je op groen dan om de groene kant van het kaartje. Een van de teamleden probeert de vijf woorden te omschrijven. De andere teamleden moeten raden over welk woord hun teamlid het heeft. En dat dan dus binnen de tijd dat de zandloper leeg is, 30 seconden.

Makkelijke woorden

De woorden die je moet beschrijven zijn best makkelijk. Probleem is dat je het woord zelf niet mag zeggen, ook geen delen van het woord, geen vertaling, geen ‘klinkt als of ‘het rijmt op’ en ook niks aanwijzen! Dan zijn die simpele woorden toch ineens best lastig.... Madeliefje: “een klein bloemetje in een grasveld met witte blaadjes waar je kettingen van kan rijgen”, Of worteltaart: “ gebak gemaakt van oranje groente die konijnen graag eten”. Met deze lange zinnen in combinatie met de wegtikkende tijd duren 30 seconden ineens heel kort voor je gevoel!

Spel review: 30 seconds Everyday Life kaartjes

Lachen en frustraties

Echt heel grappig om te horen hoe anderen dingen omschrijven. Alhoewel dat gelach soms frustrerend kan werken voor degene die aan de beurt is. Je snapt namelijk niet waarom je teamleden je uitleg niet begrijpen. Terwijl je eigenlijk denkt dat iedereen een woord hetzelfde beschrijft of er dezelfde ideeën bij heeft, niet dus! Ook al ‘is het maar een spelletje’, door het teamverband wil je toch echt wel winnen.

Spel 30 seconds Everyday Life

Gillen

Op de een of andere manier lijkt iedereen te denken ”hoe harder ik roep, hoe sneller mijn team het woord kan raden”. Gevolg is dat degene die aan de beurt zijn om te raden ook harder gaan roepen. Dus het is wel een beetje een lawaaierige chaos tijdens het spelen. Er wordt namelijk veel gelachen, hard gegild, kreten van frustratie geuit en gejuicht als woorden goed geraden worden. 30 seconds is dus een aanrader als je een gezellig avondje met een groep wilt hebben of om te geven als cadeautje. Maar ook superleuk voor de wat oudere kinderen op een kinderfeestje na het eten bijvoorbeeld.

Nog meer tips voor leuke spellen (bordspellen, kaartspellen en dobbelspellen) kan je lezen in mijn grote spellen blog.